top of page

„7-Minute Shinkansen Theater” w software developmencie

  • Zdjęcie autora: Cezary Ochman
    Cezary Ochman
  • 30 mar
  • 2 minut(y) czytania

7-Minute Shinkansen Theater to skoordynowany proces sprzątania i przygotowania japońskiego pociągu Shinkansen do kolejnego kursu. Zespół pracowników błyskawicznie usuwa śmieci, czyści fotele, obraca siedzenia, czyści toalety etc. i mają na to tylko 7 minut. Cała operacja jest tak perfekcyjnie zsynchronizowana, że stała się symbolem japońskiej efektywności i dbałości o detale, ale przede wszystkim zapewnia użytkownikom końcowym komfort oraz punktualność pociągów. Oczywiście, nie jest to idealny proces, ale i mimo pewnych kontrowersji działa efektywnie, a jego sukces opiera się na dobrej organizacji, standardach jakości, dyscyplinie zespołu oraz psychologicznym triku 😉


Skinkansen Theatre w IT

Co ma Shinkansen Theater do software developmentu? Otóż bardzo wiele, bo składa się również z 6–7 etapów jak „klasyczny” SDLC. Ale przede wszystkim – tak jak w software developmencie – kluczowe jest zwinne, zautomatyzowane i dobrze skoordynowane działanie. Spróbujmy to trochę ze sobą zestawić 😉


  1. Planowanie i przygotowanie –> ekipa sprzątająca czeka na peronie, gotowa do wejścia. Kluczowy element we wszystkim... planowanie projektu, planowanie sprintu, planowanie realizacji zadania etc. Pracownicy Shinkansen mają checklisty, które na końcu weryfikują – warto robić to samo i powtarzalne zadania ubierać w checklisty – w ten sposób nie zapomnisz niczego, a uwierz mi, że często nawet rutynowe zadania realizujemy błędnie, bo zapominamy...

  2. Usunięcie odpadów –> zbieranie śmieci można porównać do usuwania niepotrzebnych procesów, zadań etc. Zastanów się, czy są zadania, które musisz wykonywać cały czas w ten sam sposób?

  3. Zmiana układu –> dostosowanie wnętrza, np. poprzez obrót foteli do kierunku jazdy. Czyli słuchanie feedbacku użytkowników końcowych. Oczywiście, że biznes wymyśla czasami, ale to dla nich budujemy systemy.

  4. Czyszczenie i dezynfekcja –> szybkie wycieranie foteli, stolików i podłóg. Nie jest to gruntowne czyszczenie, bo ono odbywa się kiedy indziej. Takim czyszczeniem może być używanie narzędzi do statycznej analizy kodu, które nie zawsze pokazują „prawdę”, ale mogą być jednym z quality gate’ów jakości systemu.

  5. Sprawdzenie detali –> kosze na śmieci, uzupełnienie papieru toaletowego etc. W każdym systemie są miejsca/funkcjonalności bardziej i mniej używane. Znajdźcie te miejsca i sprawdzanie zaczynajcie od tych elementów.

  6. Końcowa inspekcja –> przegląd pociągu przed oddaniem do użytku. Czyli testowanie funkcjonalne, integracyjne, jednostkowe etc., aby upewnić się, że system działa bez błędów i spełnia kryteria jakości oraz wymagania biznesowe.

  7. Wyjście i podziękowanie –> ekipa ustawia się na peronie, kłaniając się pasażerom. Wow, tego nam chyba brakuje w IT 😊


Polecam obejrzenie sobie jednego z filmików dostępnych w sieci na temat Shinkansen Theater. A tymczasem zapraszam do komentowania i odpowiedzi na pytania: jak najlepiej sprzątać w software developmencie i jakie techniki sprzątania stosujecie w Waszych zespołach?

Comments


bottom of page