top of page

Kreatywność w IT

  • Zdjęcie autora: Cezary Ochman
    Cezary Ochman
  • 26 sty
  • 2 minut(y) czytania

„Natchnienie, czymkolwiek jest, rodzi się z bezustannego ‘nie wiem’". To zdanie pochodzi z przemówienia noblowskiego, które wygłosiła w 1996 roku w Sztokholmie - Wisława Szymborska. W swojej mowie p. Szymborska podkreślała rolę ciekawości, pokory wobec rzeczywistości oraz otwartości na nowe doświadczenia jako kluczowych elementów twórczości i kreatywności. Mówiła o tym, że kreatywność i natchnienie zaczynają się od otwartości na "nowe", ciekawości świata i gotowości do przyznania, że nie znamy wszystkich odpowiedzi. I właśnie takie podejście pozwala na eksplorowanie nieznanych ścieżek, które prowadzą do kreatywnych usprawnień, także w IT.

Kreatywność w IT

Sporo z nas, firm, naszych postaw i zachowań społecznych ma niezawodny sposób na otaczającą nas rzeczywistość - zamykamy oczy, dostosowujemy się, jest nam wygodnie i myślimy, że jesteśmy w bezpiecznym środowisku. Prawda jest jednak inna... pełno firm znika z rynku, zostajemy zwolnieni, a nasz rozwój często kończy się z zakończeniem oficjalnej edukacji... jesteśmy nieprzystosowani do nowej rzeczywistości. Jesteśmy jak ta przysłowiowa żaba, która przy gotowaniu nie rejestruje zmiany otoczenia, aż się rozgotuje. A rynek IT w ostatnich latach jest na to wspaniałym przykładem... mamy pełno rozgotowanych żab 😀


W Globalnym Rankingu Innowacyjności 2024, opublikowanym przez Światową Organizację Własności Intelektualnej (WIPO), Polska zajęła 40. miejsce na 133 ocenianych krajów. Wśród krajów europejskich uplasowaliśmy się na 25. pozycji! W 2024 zgłosiliśmy 671 patentów, a dla przykładu Chiny zgłosiły 1,6 miliona patentów! Dlaczego tak jest?


Jest tutaj kilka płaszczyzn, nad którymi musimy się pochylić. Przede wszystkim jesteś TY. Co robisz, żeby być bardziej kreatywnym? Jak badasz otaczający Cię świat i czy jesteś go ciekawy jak małe dzieci? Jak go kwestionujesz? Co robisz, żeby poszerzać swoje horyzonty? Jak się dokształcasz, co czytasz, jak usprawniasz swoją pracę? Druga płaszczyzna to firma, w której pracujesz – jak firma podchodzi do innowacyjności? Jaką ma mantrę biznesową? Jak zachowują się liderzy? Czy zbierane są nowe pomysły, czy lepiej cicho siedzieć? Czy są one wyśmiewane, a może wdrażane? I ostatni level, czyli płaszczyzna społeczna... na przykładzie rankingów wyglądamy dość słabo, ale dlaczego tak jest? Czy jesteśmy mniej kreatywni i zdolni od innych? Zdecydowanie nie, ale na pewno nie wykorzystujemy swojego potencjału, a składają się na to niskie inwestycje w badania i rozwój (R&D), ograniczony dostęp do kapitału dla startupów i powiązana z tym mentalność oraz brak kultury ryzyka i przedsiębiorczości.


Gdzie nie ma eksperymentowania, nie ma postępu, dlatego na tych 3 poziomach musimy działać, ale zacznijmy od siebie i od firm, w których pracujemy. Kreatywność w IT polega na ciągłym poszukiwaniu nowych sposobów rozwiązywania problemów, byciu otwartym na eksperymenty, oraz na współpracy i wymianie pomysłów z innymi. Każdego dnia odkrywaj coś nowego i dziel się tym - w ten sposób zmienisz siebie i innych, a odkrywać można na wiele sposobów...


Co to jest kreatywność dla Ciebie i jak ją zwiększyć na wspomnianych 3 płaszczyznach?

Comments


bottom of page