top of page

Mapy kulturowe w IT

  • Zdjęcie autora: Cezary Ochman
    Cezary Ochman
  • 9 lut
  • 1 minut(y) czytania

Ostatnio przeczytałem bardzo interesującą książkę, którą moim zdaniem powinna poznać każda osoba pracująca w międzynarodowym środowisku. W IT często budujemy zespoły składające się z osób z różnych narodowości i kultur. Dlatego warto poświęcić chwilę, by uwzględnić pewne wymiary kulturowe podczas pracy z innymi ludźmi. Dlaczego to ważne? Aby lepiej się dogadywać i efektywnie współpracować z innymi. Właśnie te wymiary kulturowe opisuje Erin Meyer w swojej książce Mapa kulturowa.

Mapy kulturowe w IT

Meyer wyróżnia kilka kluczowych aspektów i wymiarów kulturowych, są to: 

  • Komunikacja między kulturami

  • Konfrontacja

  • Zaufanie

  • Podejmowanie decyzji

  • Feedback

  • Hierarchia i decydowanie

  • Punktualność i postrzeganie czasu

  • Styl negocjacyjny


Spróbujmy przeanalizować te różnice na przykładzie. Załóżmy, że pracujesz w zespole złożonym z Polaków, Niemców i Francuzów, którzy na spotkaniu refinamentowym omawiają pewien feature. Jak będą się komunikować? Aby ułatwić analizę stworzyłem tabelkę z przykładami dla każdego wymiaru kulturowego.

Wymiar kulturowy na przykładzie stereotypów 3 państw.
Wymiar kulturowy na przykładzie stereotypów 3 państw.

Oczywiście, pewne uproszczenia są konieczne 😉, ale nawet w tym prostym przykładzie widać, jak różne kultury podchodzą do współpracy:

  • Polacy –> cenią elastyczność i kompromis

  • Niemcy –> preferują dokładność i analityczne podejście

  • Francuzi –> stawiają na kreatywność i debatę


Co się dzieje, gdy współpracujemy z jeszcze bardziej odmiennymi kulturami? Jakie masz doświadczenia w pracy z różnymi kulturami? Podziel się przykładami sytuacji, w których różnice kulturowe wpłynęły na współpracę – zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.

Comentários


bottom of page