Mapy kulturowe w IT
- Cezary Ochman
- 9 lut
- 1 minut(y) czytania
Ostatnio przeczytałem bardzo interesującą książkę, którą moim zdaniem powinna poznać każda osoba pracująca w międzynarodowym środowisku. W IT często budujemy zespoły składające się z osób z różnych narodowości i kultur. Dlatego warto poświęcić chwilę, by uwzględnić pewne wymiary kulturowe podczas pracy z innymi ludźmi. Dlaczego to ważne? Aby lepiej się dogadywać i efektywnie współpracować z innymi. Właśnie te wymiary kulturowe opisuje Erin Meyer w swojej książce „Mapa kulturowa”.

Meyer wyróżnia kilka kluczowych aspektów i wymiarów kulturowych, są to:
Komunikacja między kulturami
Konfrontacja
Zaufanie
Podejmowanie decyzji
Feedback
Hierarchia i decydowanie
Punktualność i postrzeganie czasu
Styl negocjacyjny
Spróbujmy przeanalizować te różnice na przykładzie. Załóżmy, że pracujesz w zespole złożonym z Polaków, Niemców i Francuzów, którzy na spotkaniu refinamentowym omawiają pewien feature. Jak będą się komunikować? Aby ułatwić analizę stworzyłem tabelkę z przykładami dla każdego wymiaru kulturowego.

Oczywiście, pewne uproszczenia są konieczne 😉, ale nawet w tym prostym przykładzie widać, jak różne kultury podchodzą do współpracy:
Polacy –> cenią elastyczność i kompromis
Niemcy –> preferują dokładność i analityczne podejście
Francuzi –> stawiają na kreatywność i debatę
Co się dzieje, gdy współpracujemy z jeszcze bardziej odmiennymi kulturami? Jakie masz doświadczenia w pracy z różnymi kulturami? Podziel się przykładami sytuacji, w których różnice kulturowe wpłynęły na współpracę – zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.
Comentários