top of page

Medytacja w IT

  • Zdjęcie autora: Cezary Ochman
    Cezary Ochman
  • 22 lip 2024
  • 2 minut(y) czytania

Medytacja to sposób koncentracji na jednej rzeczy… często na oddechu. Koncentracja na jednej rzeczy jest wspaniałą umiejętnością, zwłaszcza w czasach przereklamowanego multitaskingu, przebodźcowania, różnych streamów i kanałów, które proszą o naszą atencję.


Według statystyk sporo czasu w pracy poświęcamy na… oczywiście nie na pracy 😊 Sprawdzamy media społecznościowe, oglądamy filmiki, rozmawiamy z kolegami i koleżankami, surfujemy po internecie... prokrastynujemy. A gdy już się skupimy na zadaniu, co chwilę przerywa nam "coś". Są to wiadomości, "ważne" maile, spotkania, czy nagłe zmiany priorytetów. Jak w takim środowisku zachować spokój umysłu i produktywność?

Medytacja w IT

Przede wszystkim trzeba być świadomym swojego czasu i umiejętnie nim zarządzać. Choć nie możemy zarządzać czasem samym w sobie, możemy kierować naszą uwagę na odpowiednie zadania, eliminować inne i w ten sposób skupiać się na wartościowych działaniach, będąc świadomym swoich wyborów.


W pierwszym kroku należy przeanalizować swój dzień pracy, zadania, kalendarz. Na co poświęcasz swój czas? Jak często musisz się przełączać między wątkami? Ile trwa takie przełączenie? Czy masz w kalendarzu swoje lub zespołowe „focus hours”? Czy wiesz, kiedy najlepiej Ci się pracuje? Czy musisz uczestniczyć we wszystkich spotkaniach? Kiedy jesteś najbardziej skupiony? Czy masz jakiś proces zarządzania zadaniami?


Ja od dłuższego czasu korzystam z Microsoft To Do, który jest zintegrowany z prawie całym ekosystemem Microsoftu. Wewnątrz tego narzędzia mam wydzielone poszczególne worki na zadania, gdzie je odpowiednio segreguję. W ten sposób mam porządek, ustalone priorytety i przypominajki. Od niedawna też testuję Microsoft Loop, który wydaje się ciekawym rozwiązaniem do współpracy w zespołach. Jeśli chodzi o kalendarz, to zaglądam do niego raz na 2-3 tygodnie (przypominajka w MS To Do) i eliminuję wszystko, co jest niepotrzebne. Stosuję również inne tricki, ale najważniejszym jest świadomość konsumpcji mojego czasu i koncentracja na najważniejszych zadaniach. W taki sposób pracuję już od lat i próbuję wpływać na swoją skuteczność i to z dobrymi efektami 😉


A Ty jak medytujesz w pracy? Podziel się swoimi doświadczeniami i wskazówkami!

Comments


bottom of page